برند سازی تجاری
هر سازمانی با توجه به اهدافی که دارد باید اقداماتی را انجام دهد در کنار تلاش هایی که پرسنل آن سازمان می کنند یکی از اقداماتی که باید در کنار تلاش های تمامی پرسنل سازمان انجام می شود باید برند سازی نیز انجام شود با استفاده از برند سازی می توانند تمامی خدمات و محصولات شان را به مشتریان خود ارائه دهند با استفاده از برند سازی می توانند در میان افراد جامعه شناخته شوند از سوی دیگر مزیت هایی را برای سازمان شان فراهم می کند یکی از مزیت هایی که برای کسب و کارتان ایجاد می کند علاوه بر اینکه تعداد مشتریان تان افزایش می یابد فروش تان نیز بیشتر می شود باعث اعتماد سازی در میان مشتریان می شود. زمانی که اقدام به برند سازی می کنید باید محصولات و خدماتی که در سازمان موجود است باید از بهترین نوع کیفیت برخوردار باشد زمانی که کیفیت بالا باشد با برند سازی که انجام می شود در واقع با کیفیت محصولات عواملی در برند سازی مانند اعتماد سازی، کیفیت و رضایت در میان مشتریان برای سازمان تان به وجود می آورد.
اجزای تشکیل دهند برند سازی
زمانی که قصد دارید اقدام به ایجاد برند سازی تجاری کنید مجموعه ای از اجزا تشکیل شده است که با در کنار هم قرار گرفتن این اجزا برند ساخته می شود اجزای تشکیل دهنده برند عبارت است از : قطب نمای سازمان، شخصیت برند، معماری برند، نام و تگ لاین، هویت نام تجاری، صدای برند و پیام رسانی و وب سایت برند می باشد که در ادامه با این موارد آشنا می شویم.
قطب نمای برند
اولین مرحله در ایجاد برند های تجاری قطب نمای برند است منظور مان از قطب نمای برند همان چشم انداز ها، اهداف، ارزش های کسب و کار می باشد در واقع هر سازمانی برای خود اهداف و چشم انداز ها و ارزش هایی دارد که تمامی این موارد باید در برند سازی تجاری مورد توجه قرار گیرد.
شخصیت برند
دومین نکته ای که باید در ایجاد برند سازی تجاری به آن توجه داشته باشیم شخصیت برند می باشد هر سازمانی از مجموعه ای پرسنل تشکیل شده است همه افرادی که در یک سازمان کار می کنند دارای شخصیت هایی می باشد که نحوه عملکرد آن ها شخصیت سازمان را شکل می دهد شخصیت شامل مواردی مانند افکار، احساسات و الگو های رفتاری می باشد که با کنار هم قرار دادن این خصوصیات شخصیت برند تان مشخص می شود.
معماری برند
سومین نکته در ایجاد برند تجاری باید به آن توجه داشته باشیم معماری برند می باشد همان طور که از نام آن مشخص می باشد تمامی عناصری که در معماری برند حائز اهمیت می باشد مانند رنگ ها، نام ها، نماد ها می باشد که باید هماهنگی بین تمامی عناصر وجود داشته باشد به طور کلی معماری برند به دو دسته معماری کثرت گرا و یکپارچه تقسیم شده است در معماری کثرت گرا از برند های والدین به اشکال مختلف استفاده می شود ولی در معماری یکپارچه از یک برند مستر و چند برند فرعی تشکیل شده است.
نام و تگ لاین
یکی از ویژگی هایی که باید برند سازی به آن توجه داشته باشیم استفاده از نام و تگ لاین می باشد قبل از اینکه برند سازی تجاری انجام شود باید از یک نام و تگ لاین استفاده کنیم نام و تگ لاینی که استفاده می شود باید به صورت منحصر به فرد باشد که با استفاده از آن بتوان ارزش منحصر به فرد سازمان را نمایان کرد.
هویت نام تجاری
یکی از عوامل مهم در برند سازی تجاری هویت آن می باشد هویت یک سازمان با توجه به ارزش ها، وعده ها، اهداف و شخصیت آن سازمان مشخص می شود نمادی که در برند سازی تجاری استفاده می شود باید تمامی این خصوصیت ها را داشته باشد تا مخاطبان پیام را دریافت کنند.
صدای برند و پیام رسانی
یکی دیگر از عواملی که باید در برند سازی تجاری به آن توجه داشته باشیم صدای برند و پیام رسانی می باشد تمامی اهداف، شخصیت های یک سازمان ، ارزش ها و وعده هایی که به مشتریان داده می شود در واقع همان خوش قولی ها باید این گونه پیام ها را به مخاطبان خود اعلام کرد وجود این گونه پیام ها در برند سازی تجاری می تواند باعث منحصر به فرد بودن سازمان تان شود در کنار پیامی که باید به مخاطبان منتقل شود باید به این نکته توجه کنیم که قرار است پیام برند تجاری تان کجا پخش شود در واقع صدای پیام تان می تواند از طریق ایجاد یک وب سایت، شبکه های اجتماعی، اسکریپت های تبلیغاتی و…. منتقل شود.
وب سایت برند
یکی از عوامل تاثیر گذار در ساخت برند سازی تجاری ایجاد وب سایت می باشد با استفاده وب سایت می توانید محتوا داخل سایت تان قرار دهید و با توجه به محتوا هایی که داخل سایت تان قرار داده می شود و با طراحی هایی که انجام می شود در برند سازی می تواند نقش مهمی را ایفا کند.
برند سازی تجاری چه تاثیری بر روی عملکرد سازمان دارد؟
یکی از اقداماتی که هر سازمانی برای افزایش سود دهی باید انجام دهد برند سازی تجاری است که مزیت هایی را برای سازمان فراهم می کند و باعث می شود که سازمان در سریع تر به اهدافش برسد در این بخش قصد داریم در مورد نحوه تاثیر گذاری برند سازی تجاری بر روی عملکرد سازمان توضیح دهیم.
جذب مشتری
اولین عامل تاثیر گذار در برند سازی تجاری جذب مشتری می باشد با استفاده از برند سازی تجاری که انجام می شود مشتریان شناسایی می شود و با توجه به محصولات و خدماتی که در سازمان ارائه داده می شود به او ارائه می دهید به این صورت می توانید مشتری خوبی را جذب کنید.
افزایش فروش محصولات و خدمات
دومین عامل یا مزیت در برند سازی تجاری افزایش فروش محصولات می باشد با توجه به اینکه تعداد مشتریان افزایش می یابد از سوی دیگر میزان سود را برای سازمان نیز افزایش می یابد همان طور که گفته شد در برند سازی تجاری خدمات و محصولاتی که به مشتریان ارائه می شود باید بهترین کیفیت را داشته باشد با توجه به کیفیت بالایی که محصولات را ارائه می دهید می توانید قیمت آن ها را نیز بالا ببرید مشتریانی که هستند که تنها به برند بودن و کیفیت محصولات توجه می کنند و مسئله ای در پرداخت هزینه ها ندارند.
بازاریابی موثر
سومین عامل تاثیر گذار در برند سازی تجاری بازاریابی موثر می باشد در صورتی که در برند سازی تجاری رویکرد موفقی داشته باشید بازاریابی که انجام می دهید اثر بخش خواهد بود.
خصوصیات برند سازی تجاری شامل چه مواردی می باشد؟
وفا داری
برند سازی تجاری یکی از ویژگی هایی که برای مخاطبان فراهم می کند وفا داری می باشد با توجه به کیفیت خدمات و محصولاتی که به مشتریان ارائه می شود باعث به وجود آمدن وفا داری در میان مشتریان می شود.
آگاهی
یکی از خصوصیاتی که باید هر برند داشته باشد آگاهی می باشد زمانی که یک برند سازی انجام می شود باید از طریق رسانه های مختلف مانند تلویزیون، رادیو یا تبلیغات محیطی به افراد جامعه اطلاع رسانی شود.
افزایش سود و فروش
افزایش سود و فروش یکی از عوامل مهم در برند سازی تجاری می باشد با توجه به برند سازی تجاری که انجام شده و اطلاع رسانی هایی که از طریق رسانه های تلویزیون، رادیو و… انجام شده است باعث می شود که فروش بیشتری داشته باشیم و از سوی دیگر سود بیشتری را برای سازمان فراهم می شود.
نتیجه گیری
با توجه به توضیحات ارائه شده برند سازی تجاری برای هر سازمانی یک امر ضروری می باشد قبل از اینکه برند سازی انجام شود باید خدمات و محصولات دارای کیفیت بالایی باشد که با استفاده از برند سازی باعث اعتماد سازی در میان افراد جامعه می شود برای ایجاد برند سازی تجاری در سازمان تان می توانید با شماره 09217153044 تماس حاصل فرمایید.
برند سازی تجاری:
برند سازی تجاری مفهومی است که با احساسات مشتریان گره می خورد. همان طور که میدانید مشتریان با احساسات و هیجاناتشان محصولات را میخرند. در نتیجه یکی از بهترین روش ها برای افزایش فروش برای طولانی مدت برند سازی تجاری است. بسیاری از کارفرمایان این حوزه را به طور کل نادیده می گیرند چرا که معتقدند تبلیغ محصولات بسیار مهم تر از تبلیغ نام برند است و اعتبار برند آن ها تاثیر آن چنانی روی فروش آن ها نخواهد داشت. این در حالیست که مدیران فروش که از استراتژی های فروش استفاده میکنند توصیه می کنند برندسازی تجاری حتما صورت پذیرد. چرا که تا زمانی که مشتریان به برندی اعتماد نداشته باشند از محصولاتش خرید نمی کنند.
در نتیجه برند ها دو روش را برای استراتژی خود بر میگزینند. استراتژی اول تبلیغ محصول به همراه برندسازی است و استراتژی دوم تبلیغ محصول به تنهایی. تجربه نشان داده شرکت هایی که روی برندسازی خود کار میکنند در حقیقت محصولات بعدی خود را نیز تبلیغ کرده اند و هزینه های تبلیغات خود را به حداقل رسانده اند. چرا که زمانی که یک برند به شهرت میرسد و اعتبار بالایی کسب می کند هر محصول خوب دیگری که ارائه دهد مشتریان توجه ویژه ای به آن خواهند کرد.
برای این که بتوانید برند سازی موفقی داشته باشید باید بتوانید به برند خود ویژگی خاص و با ارزشی دهید که این ویژگی شما را از سایر برند ها جدا می کند. شما نباید خود را همانند سایر رقبای خود معرفی کنید بلکه باید بتوانید به بهترین شکل ممکن برتری و تمایز خود را با برجسته سازی این ویژگی برای دیگران شرح دهید. به موجب برندسازی تجاری، برند شما قدرتمند شده و زیر سازه های آن از استحکام بیشتری برخوردار خواهد بود. زمانی که شما روی برند سازی تجاری خود کار کنید میتوانید به صورت رسمی وارد دنیای پر از رقابت اقتصادی شوید و این ماجراجویی جذاب و سخت ادامه پیدا خواهد کرد.
یکی از کار هایی که باید در ابتدای برندسازی تجاری انجام دهید همراه کردن لوگوی تجاری با شعار منحصر به فرد شماست. برای مثال شعار برند لورئال-چون ارزشش را داری- است. برند لورئال با این شعار قصد داشته عزت نفس و اعتماد به نفس افرادی که از محصولات وی استفاده می کنند را بالا ببرد. لورئال با این شعار می خواسته این حس را به مخاطب خود منتقل سازد که وی ارزش این را دارد که جذاب تر و زیباتر به نظر برسد و با استفاده از این برند می توان به این هدف یعنی جذابیت دست پیدا کرد.
پس از اینکه شعار رسمی خود را انتخاب کرده و برای خود هویت مستقلی تعیین کرده اید میتوانید با شروع برنامه ریزی و پاسخ به چند سوال سرنوشت ساز قدم مثبتی در شروع برند سازی خود داشته باشید.
اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که از شرکت خود چه انتظاری دارید؟ آیا می دانید هدفتان از برندسازی چیست؟ پس از اجرای کمپین های تبلیغاتی استراتژی های بعدی شما چیست؟ این ها سوالات به ظاهر ساده ای است که شاید پاسخ به آن ها چندین روز تا چندین هفته به طول بینجامد و حتی بسیاری از افراد با رو به رو شدن با این سوالات متوجه شوند برندشان هنوز آمادگی برندسازی تجاری را ندارد و روی کیفیت محصولات خود بیشتر کار کنند.
قدم بعدی برای برند سازی تجاری مشخص سازی مخاطبان هدف شماست. مخاطبان هدف باید به صورت کاملا واضحی مشخص شوند. چرا که هر چه مخاطبان هدف گسترده تری داشته باشید کار برای شما سخت تر خواهد شد. شما باید مشخص سازید مخاطبان شما جزو چه گروه سنی هستند، بیشتر به چه موضوعاتی علاقه دارند، به دنبال چه چیز هایی در زندگی خود هستند و … هم چنین شما باید بفهمید مشتریان شما چه نظری راجع به برند شما دارند، چگونه با شما آشنا شده اند، نقاط مثبت و منفی شما و …
حال که این اطلاعات را جمع آوری کرده اید میتوانیم قدم به قدم برند سازی تجاری خود را شروع کنید. بهترین کار برای شروع این برند سازی ساخت یک وب سایت معتبر است. شما با استفاده از یک وب سایت زیبا به همراه یک سئوی مناسب میتوانید خیلی راحت روند برند سازی خود را تسهیل ببخشید. با استفاده از یک وب سایت به همراه سئویی که شما را به رتبه یک در گوگل تبدیل کرده است نه تنها میتوانید روی برند سازی تجاری خود کار کنید بلکه می توانید محصولات خود را به صورت آنلاین نیز بفروشید. برای اینکه بتوایند سئوی خود را بهبود ببخشید بهتر است روی تولید محتوای خود کار کنید. همچنین اگر میخواهید در زمان کمتری به رتبه یک گوگل برسید بهتر است این کار را به متخصصین این کار بسپارید.
یکی از مواردی که در اجرای کمپین های برندسازی تجاری ممکن است به آن بر بخورید رهگیری مسیر کمپین است. بسیاری پیش آمده که افراد کمپین های برند سازی خود را به خوبی شروع کردند و برنامه ریزی بسیار قوی داشته اند. اما در میان مسیر پس از اینکه مشتریانشان افزایش پیدا کردند دیگر کمپین خود را ادامه نداده و تمام استراتژی های خود را فراموش کردند. نصفه نیمه رها کردن کمپین برند سازی تجاری که برای آن برنامه ریزی کرده اید بسیار می تواند زمان و هزینه شما را نابود کرده و انگیزه کارمندان را کاهش دهد.
یکی از موارد بسیار مهمی که باید در برند سازی تجاری به آن توجه کنید ماندگاری در ذهن مشتریان است. همیشه باید این سوال را از خود بپرسید که چه نوع تبلیغاتی با چه نوع محتوایی میتواند ماندگاری شما را در ذهن مشتریان افزایش دهد.
اما صحبت درباره ماندگاری در ذهن مشتریان بسیار راحت است. این درحالیست که در واقعیت عملی کردن این کار میتواند یکی از چالش برانگیز ترین کار ها باشد. یکی از موارد بسیار مهمی که باید درباره ماندگاری در ذهن مشتریان به آن توجه کنید ایجاد تمایز بین برند خودتان با دیگر برند ها است. اما این کار بسیار چالش برانگیز است. کمپانی های بسیاری آن بیرون وجود دارند که هر کدام خود را متمایز از دیگری می دانند و شما باید به دنبال راهی باشید که هیچ برند دیگری نتواند ایده شما را بدزدد. برای مثال بسیاری از رستوران های بزرگ از رنگ سازمانی به خصوص، منوی تخصصی خودشان به همراه دستور پخت هایی که هیچ کس دیگری از آن استفاده نمی کنند استفاده می کنند. آن ها از این طریق نه تنها می توانند خود را از رقبا متمایز کنند بلکه می توانند در ذهن مشتریان نیز بمانند. برای مثال رستوران های زنجیره ای سیب را در نظر بگیرید. این رستوران تمام تلاش خود را برای برند سازی تجاری از همان ابتدای فعالیت خود کرده است. پیتزا سیب رنگ سازمانی خود را رنگ بنفش قرار داده و به همراه منوی بسیار جذاب و متفاوت از سایر رستوران ها توانسته خود را در ذهن مشتریان خود حک کند.
آخرین مطلبی که در برندسازی تجاری باید به آن توجه داشته باشید پیوستگی در کار است. یکی از مسائلی که در تبلیغات بسیار حائز اهمیت این است که شما به صورت مداوم جلوی چشم مخاطبان خود باشید. راه های بسیاری برای این کار وجود دارد. برای مثال برخی از پیامک های تبلیغاتی استفاده میکنند. برخی دیگر از کمپانی های بزرگ تر به صورت مداوم از کمپین های تبلیغاتی برنامه ریزی شده استفاده کرده و در طی بازه زمانی یک ماهه تا شیش ماهه تقریبا از تمامی روش های تبلیغاتی برای ماندگاری در ذهن مشتریان بهره می جویند. برخی دیگر از برند ها مخصوصا برند هایی که در حوزه اینترنت بیشتر فعالیت دارند مثل اسنپ و طاقچه از تبلیغات کلیکی در سایت های پر ترافیک استفاده می کنند. تبلیغات کلیکی به این صورت است که به ازای هر کلیک از مبلغ و بودجه ای که برای این کار تعیین کرده اید کم خواهد شد. در کمپین های تبلیغاتی و برندسازی تجاری از تمامی راه های تبلیغاتی میتوانید استفاده کنید و در این زمینه هیچ محدودیتی نخواهید داشت. اما هزینه های هر کدام از این روش های تبلیغاتی با یکدیگر متفاوت خواهد بود و شما باید با توجه به بودجه ای که در نظر گرفته اید آن ها را با درایت انتخاب کنید.