در بازارهای پر رقابت امروز کسب و کارها دیگر به سادگی گذشته نیستند و خیلی پیچیده شدهاند به همین دلیل هر تولیدکنندهای به دنبال این است تا از راههای مختلف مشتری بیشتری جذب کند و فروش محصولش را بیشتر کند، تبلیغات یک تکنیک کارآمد و موثر است که کالا یا خدمتی که تولیدکننده تولید میکند را به مردم معرفی میکند و باعث جذب مشتری بیشتر میشود، امروزه شیوهی تبلیغات نسبت به گذشته متفاوت شده است زیرا مردم به سمت شبکههای اجتماعی در فضای مجازی روی آوردهاند و در نتیجه تبلیغات در فضای مجازی تاثیرات بسیار شگرفی خواهد داشت، اما آیا هر تبلیغی در فضای مجازی تاثیرگذار است؟ هر تبلیغ باید سه ویژگی اصلی داشته باشد تا تاثیرگذار باشد اول از همه باید محتوای خوبی داشته باشد و در عین حال جذاب و خلاقانه باشد و از تصاویر و طراحی فوقالعاده زیبایی برخوردار باشد، یک گرافیست با علم و مهارت و هنری که بلد است تبلیغات زیبا و جذابی را برای محصول تولیدکننده تولید میکند که باعث جذب مشتری بیشتر میشود، اما خود شخص گرافیست برای تبلیغات کسب و کار خودش و برای بیشتر شدن مشتری خودش باید چه کاری انجام دهد؟ در این مقاله به راههای مختلفی که یک گرافیست میتواند از آنها استفاده کند تا مشتری بیشتری داشته باشد میپردازیم.
گرافیستها عضو جدایی ناپذیر دنیای دیجیتال هستند به طور مثال برای تولید محتوا حتما به یک گرافیست نیاز است، خوب شاید بگویید اصلا تولید محتوا چیست؟ تولید محتوا روشی که به صاحبان کسب و کارها چه کسب و کار کوچک و چه کسب و کار بزرگ کمک میکند تا محصول و یا خدمت تولیدی خودشان را در دنیای مجازی به مردم معرفی کنند، در واقع تولید محتوا یک روش تبلیغاتی از طریق شبکههای اجتماعی مختلف است، پس گرافیست شخصی است که با توجه به مهارتی که دارد قادر است محتوای گرافیکی جذابی تولید کند یعنی با تصاویر، شکلها، نمادها و رنگ ها پیامهایی را به مخاطبان انتقال میدهد، گرافیک یک هنر است که پیامها را از طریق تصویر به مخاطب انتقال میدهد، یک مهارت بسیار مهمی که یک گرافیست باید داشته باشد مهارت استفاده از نرمافزارهای طراحی میباشد و کار اصلی یک گرافیست تولید یک محتوای گرافیکی است.
تمام مشاغل کوچک و بزرگ کار می کنند تا در نهایت محصولی که تولید میکنند را به فروش برسانند و کسب درآمد کنند، هدف نهایی هر کسب و کاری فروش محصول است یک شرکت بزرگ مشغول به فعالیت است تا محصول تولیدیاش را به مردم بفروشد یا اینکه یک شخصی که یک کسب و کار خانگی دارد کار میکند تا آنچه را که تولید میکند به مردم بفروشد پس هدف نهایی هر کسب و کاری پیدا کردن مشتری و فروش محصول است، گرافیستها کمک میکنند تا صاحبان کسب و کار راحتتر و سریعتر مشتری پیدا کنند و با فروش بیشتر محصول خود درآمد بیشتری کسب کنند. مثلا فرقی ندارد که کسب و کار شما متشکل از دو هزار نفر باشد یا تنها خود شما یک نفر باشید فرقی نمیکند کار شما آنلاین باشد یا در محل مشخصی دفتری داشته باشید در هر صورت چاپ کارتهای ویزیت میتواند کمک کند تا محصول شما مشتری بیشتری پیدا کنید، همینطور ساخت یک بیلبورد یا ساخت یک بروشور یا طراحی یک بستهبندی برای محصول تمام اینها کارهایی است که یک گرافیست انجام میدهد و در کل به ما که کسب و کاری داریم کمک میکند تا مشتری بیشتری برای محصولمان پیدا کنیم، به طور کلی طراحی گرافیک در دیده شدن هر نوع تبلیغاتی موثر است، هیچ یک از ما دوست نداریم به یک تبلیغ بی روح و خسته کننده نگاه کنیم چه برسد به اینکه جذب آن شویم اما یک گرافیست کاری میکند تا نگاه و توجه مخاطب درگیر شود.
همانطور که گفتیم گرافیستها به صاحبان کسب و کارهای مختلف کمک میکنند تا از طریق ساخت یک طرح زیبا و جذاب برای محصولشان بازاریابی کنند و مشتری بیشتری جذب کنند اما آیا شما به این موضوع فکر کردهاید که یک گرافیست چطور برای خودش میتواند بازاریابی کند؟ شاید خود شما یک گرافیست باشید، از چه راههایی استفاده میکنید تا صاحبان کسب و کار بیشتری برای انجام کارهای گرافیکیشان به شما مراجعه کنند؟ در بازار پر رقابت که گرافیستهای زیادی وجود دارند برای تشویق مصرفکنندگان جهت مراجعه به خود از بین گرافیستهای مختلف چه میکنید؟
یک گرافیست باید عاشق کارش باشد و از انجام کارش لذت ببرد زیرا هر کاری اگر با عشق و علاقه انجام شود فوقالعاده خواهد شد و کیفیتش عالی میشود و همینطور یک گرافیست باید زمانبندی دقیقی برای انجام کارهایش مشخص کند و کارهایش را با برنامهریزی انجام دهد به طور مثال اگر پروژههای زیادی به او پیشنهاد میشود تمام آنها را قبول نکند چون به دلیل کمبود وقت اگر تمام آنها را قبول کند نمیتواند تمام آنها را به بهترین شکل انجام دهد و ممکن است باعث نارضایتی مشتریان شود پس یک گرافیست باید حتما طبق یک برنامهریزی دقیق کارهایش را انجام دهد، علاوه بر اینها یک گرافیست باید هر روز به فکر ارتقا و پیشرفت و به روز کردن مهارتهای خودش باشد تا از رقبایش عقب نماند.
نگرانی بزرگی که ما به عنوان یک گرافیست داریم بازاریابی و نشان دادن هنرمان و مطرح کردن خودمان است، بیایم بررسی کنیم که چطور میتوانیم هنر خود را به مردم نشان دهیم و چطور میتوانیم برای شغل خود که طراحی گرافیک است بازاریابی کنیم، ابتدا با یک مثال شروع میکنیم اگر شما مشکلی در زمینه ریزش مو داشته باشید طبق ضربالمثل کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی، بین دو پزشک که یکی کچل است و یکی موهای پرپشتی دارد به احتمال بسیار زیاد پزشکی که موهای پرپشتی دارد را انتخاب خواهید کرد، چون از شواهد کاملا پیدا است که پزشک کچل اگر راه درست درمان را میدانست ابتدا موهای خودش را درمان میکرد. یک گرافیست هم باید به این موضوع دقت بسیاری داشته باشد یعنی باید به طراحی برای برند خودش توجه داشته باشد به طور مثال کارت ویزیتی شکیل و جذاب که نشاندهندهی هنرش است را برای خودش طراحی کند. اما اصل بسیار مهم دیگر خلاقیت و ایدههایی است که یک گرافیست دارد زیرا خلاقیت عامل بسیار مهم در کار طراحی است و هر چه مایی که یک گرافیست هستیم ذهن خلاق تری داشته باشیم و دنبال خلق ایدههای جدید باشیم قطعا مشتری بیشتری خواهیم داشت، اما چطور میتوانیم خالق ایدههای جدید باشیم؟ داشتن ذهن متمرکز و آزاد و داشتن یک محیط آرام و مناسب برای کار و بررسی نمونه کارهای مشابه به متفاوت بودن ما کمک بسیار زیادی میکنند. در کنار اینها هر چه تخصص یک گرافیست بیشتر باشد و کار با نرمافزارهای گرافیکی بیشتری را بلد باشد قطعا کار بهتری را تحویل مشتری میدهد، رضایت مشتری در کار یک گرافیست خیلی مهم است زیرا اگر مشتری از کار ما رضایت داشته باشد برای کارهای بعدیاش نیز به ما مراجعه خواهد کرد و در صورت نارضایتی دیگر هیچگاه به ما مراجعه نخواهد کرد، و یک راه این بسیار مهم این است که یک گرافیست خودش را و نمونه کارهایش را در شبکههای اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام به اشتراک بگذارد و علاوه بر آن یک وبسایت جذاب نیز برای خودش داشته باشد. یک اصل بسیار مهم دیگر این است که یک گرافیست باید ارتباط موثر و خوبی با مشتریانش برقرار کند خوب گوش دادن را بلد باشد و دقیق باشد تا به درستی درک کند مشتری از او چه میخواهد، صبور باشد و انتقاد پذیر باشد تا نقاط ضعفش را بتواند پیدا کند و آنها را توسعه ببخشد، اگر شما مخاطب عزیز به حرفهی گرافیک مشغول هستید و دوست دارید مشتریان بیشتری داشته باشید و در بین رقبای خود پیروز شوید، میتواند برای آگاهی از روشهای مختلف بازاریابی برای شغلتان از طریق تماس با شماره تلفن 09217153044با مشاوره کسب و کار با تجربه ی ما در تماس باشید.