اگر به دوران کودکی خود کمی فکر کنیم به راحتی به خاطر خواهیم آورد روزهایی که با خانواده و دوستان و آشنایان مقابل تلویزیون هایی که صفحه نمایش سیاه و سفیدی داشتند مینشستیم و منتظر می ماندیم تا فیلمی پخش شود، منتظر میماندیم اخبار شروع شود تا از آنچه در دنیا گذشته با خبر شویم یا اینکه هر روز به دکهی روزنامهفروشی میرفتیم تا روزنامه بخریم و از وقایع و اتفاقات با خبر شویم، یا اگر در کنکور شرکت کرده بودیم برای اطلاع پیدا کردن از قبول شدن باید روزنامه می خریدیم و کلی جستجو می کردیم تا اسم خود را پیدا کنیم، راستی در گذشته چقدر سینماها شلوغ بودند به طوری که برای تماشا کردن یک فیلم باید در صفهای طولانی میایستادیم و بلیط تهیه میکردیم، حتی گاه برای یکی از آشنایان خود که در شهری دیگر بود باید نامه مینوشتیم و چون تلفن نداشتیم به راحتی نمیتوانستیم با آنها صحبت کنیم. به راستی در آن زمان ارتباط برقرار کردن از فاصلههای دور چقدر سخت بود و به سختی میتوانستیم از آنچه در دنیا میگذرد با خبر شویم، در گذشته تلویزیون و روزنامه از رسانههای ارتباط جمعی بودند اما امروزه دیگر این رسانهها قابلیت آن زمان را ندارند چون با به وجود آمدن اینترنت اکثر مردم در شبکههای مجازی مانند تلگرام، اینستاگرام حضور دارند و دیگر شخصی زیاد خودش را درگیر تلویزیون و روزنامه نمیکند و هر شخص بیشتر زمانش را در فضای مجازی میگذراند، امروزه که دیگر مانند گذشته نیست صاحبان کسب و کار بهتر است از چه رسانههای ارتباط جمعی برای تبلیغات و بازاریابی استفاده کنند؟
باید گفت که وبلاگ هم نوعی وبسایت است که حاوی اطلاعاتی مانند گزارش روزانه، اخبار، یادداشتهای شخصی و یا مقالات علمی مورد نظر طراح آن میباشد و یک وبلاگ با زبانی ساده و غیررسمی با کاربرانش صحبت میکند، نوشتن در یک وبلاگ کار سختی نیست و فقط کافی است که نویسنده اطلاعات کافی در مورد موضوعی که میخواهد منتشر کند داشته باشد، در واقع وبلاگ یک صفحهی وب است که مشابه روزنامهی شخصی است که قابلیت دستیابی عموم کاربران به آن را فراهم کرده است. اگر کاملتر بخواهیم توضیح دهیم باید بگوییم که وبلاگها بعد از وب سایتها به وجود آمدند یعنی در ابتدا وبسایتها به وجود آمدند، وبسایتها صفحاتی هستند که مطالب موجود در آنها معمولا مدتها ثابت هستند اما بعد از گذشت مدت زمانی وبلاگها به وجود آمدند با این مزیت که مطالب موجود در آنها مرتب به روز میشود، پس وبلاگ بسیار شبیه وبسایت است با این تفاوت که مطالب موجود در وب سایت ثابت هستند اما مطالب موجود در وبلاگ دائما در حال بروز شدن است.
هر بار که یک وبلاگنویس پستی را مینویسد و به اشتراک میگذارد یک فرصت دیگر برای نمایش آن وبسایت ایجاد میکند به عبارتی این کار به گوگل و موتورهای جستجوی دیگر یادآوری میکند که آن سایت فعال است در نتیجه آن سایت بیشتر در معرض دیده شدن و شناخته شدن قرار میگیرد و اینکه وبلاگنویسی کمک میکند تا در شبکههای اجتماعی مختلف دیگر هم بیشتر دیده شویم، امروزه استفاده از وبلاگ به عنوان یک ابزار برای تبلیغات تبدیل شده است حتی شرکتهای بزرگ دنیا هم از این ابزار استفاده میکنند.
یک وبلاگ خوب در درجهی اول باید محتوای خوبی داشته باشد در هر زمینهای که یک وبلاگنویس مینویسد باید نهایت دقت و حوصله خود را به خرج دهد و تلاش کند تا محتوای خوبی بنویسد، بعد از آن باید در زمینهی اصول فنی وب متخصص باشد، پس یک وبلاگ نویس باید توانایی تولید محتوای خوب را داشته باشد و همینطور با اصول فنی وب آشنایی کامل را داشته باشد، علاوه بر این یک وبلاگنویس باید نحوهی بهینهسازی محتوا برای موتورهای جستوجو را بلد باشد، همچنین یک وبلاگ نویس باید از فونت های استاندارد در صفحهاش استفاده کند، یک وبلاگنویس باید حواسش باشد که در وبلاگش از تبلیغات زیادی استفاده نکند و از زیادهروی پرهیز کند. پس به طور کلی یک وبلاگنویس باید به کارش و اصول کارش به خوبی آگاه باشد و تخصص و مهارت کافی برای تولید یک محتوای خوب را داشته باشد زیرا زمانی که یک محتوا به خوبی و به صورت تخصصی به اشتراک گذاشته شود میتواند قدم اول برای بازاریابی که همان بازدیدکنندگان بیشتر است را بردارد.
بیشتر اوقات شخصی که وبلاگنویسی را شروع میکند اولین روش کسب درآمدی که به ذهنش میرسد تبلیغات در وبلاگ است، کاملا درست است که سادهترین روش کسب درآمد از وبلاگ تبلیغات است اما سودآورترین روش نیست. اگر شمایی که کار نویسنده وبلاگ را به تازگی شروع کردهاید به این فکر هستید تا درآمدتان را بیشتر کنید اول از همه باید برای خود یک وبلاگ بسازید و محتواهای خوب و جذابی را به اشتراک بگذارید اما در کنار آن باید از دنیای وبلاگ خود کمی خارج شوید و پای خود را فراتر بگذارید یعنی در رسانههای اجتماعی دیگر در فضای مجازی به تبلیغ وبلاگ خود بپردازید، زمانی که شما وبلاک ساختید و روی آن تمرکز کردید و محتواهای خوب و مفید و جذابی را نوشتید به مرور و با گذشت زمان تعداد بازدیدکنندگان شما بیشتر خواهد شد اما حالا شما در کنار تولید محتواهای خوب و با کیفیت باید نحوهی ارتباط برقرار کردن صحیح با مخاطبانی که جذب کردهاید را بلد باشید، معمولا مخاطبان شما از طریق درج نظرات در زیر پستهای شما با شما ارتباط برقرار میکنند پس باید شما بلد باشید تا به نظرات آنها پاسخ دهید و به نظرات و انتقادات مخاطبانتان توجه کنید و حتی اگر بعضی از مخاطبان شما از شما درخواست انتشار پست خاصی را دارند حتما به این نیازشان پاسخ دهید و در کل باید تلاش کنید تا یک رابطهی دوستانه بین شما و مخاطبانتان برقرار شود، از طریق ایمیل یا خبرنامه مخاطبان خود را از آخرین پستهای منتشر شده در وبلاکتان با خبر کنید، یکی از راه های کسب درآمد برای یک وبلاگنویس این است که اگر در حوزهی مشخصی مهارت و تخصص لازم را دارد و علاوه بر این از مهارت بالایی هم برای بیان موضوعات برخوردار است میتواند مهارت و تخصص خود را به صورت یک فایل صوتی، تصویری و یا متنی درآورد و در وبلاگش به فروش برساند، یک راه دیگر نیز ساخت کتابهای الکترونیک و فروش آنها میباشد، باز هم در صورت داشتن مهارت و تخصص و دانش کافی در یک حوزهی مشخص یک وبلاگنویس میتواند دورهها و کلاسهایی را برگزار کند و از این طریق هم خودش و فعالیتش را بیشتر معرفی میکند و هم میتواند از این راه بازاریابی و کسب درآمد کند، علاوه بر تمام اینها اگر یک وبلاگنویس در زمینهی فعالیت خود در وبلاگ هم مهارت و تخصص دارد و هم تجربهی کافی و بالایی دارد میتواند خدمات مشاورهای نیز ارائه دهد، یک راه بسیار عالی دیگر این است که وبلاگنویس با برندها و فروشگاههای مختلف ارتباط برقرار کند و پیشنهاد تولید پستها و محتواهای خوب را برای صاحبان کسب و کارها مطرح کند، پس دنبال برندها بگردید تا بتوانید با آنها ارتباط برقرار کنید و پستهایی سفارشی را برای آنها تولید و منتشر کنید و در مقابل از یک منبع درآمد خوب برخوردار شوید.