همانطور که میدانیم تولیدکننده شخص یا اشخاصی هستند که کالا یا خدمتی را تولید میکنند و سپس برای استفاده مردم آن را به فروش میرسانند، مصرفکنندگانی که به یک سری کالاهای مشخص نیاز دارند مانند انواع پوشاک یا انواع غذاها یا انواع لوازم الکترونیکی مثل موبایل، تلویزیون و… به مغازهها و فروشگاههای مشخصی مراجعه میکنند و محصول مورد نیاز خود را خریداری می کنند، مخاطب عزیز زمانی که من یا شما کمبود یک کالای مشخصی را در زندگی خود احساس میکنیم به بازار میرویم و کالای موردنظر خود را خریداری میکنیم اما آیا تا به حال شما به این فکر کرده اید که روح و روانتان به چه کالایی نیاز دارد؟ آیا به این فکر کردهاید که کسب و کارتان به چه کالایی نیاز دارد؟ آیا به این فکر کردهاید که روابط شما به چه کالایی نیاز دارد؟ تولیدکنندگانی که کالا تولید میکنند فروش محصولشان کمی آسانتر است اما تولیدکنندگانی که خدمتی را تولید میکنند مانند مشاوران، پیدا کردن مشتری و فروش محصول برایشان بسیار مهمتر است زیرا همان طور که گفتیم گاه افراد از کمبود آنها در زندگیشان آگاه نیستند، شاید شما هم یک مشاور باشید که همین دغدغه را داشته باشید، اما به راستی یک مشاور که خدمتی را ارائه میدهد چطور و از چه راه هایی میتواند مشتری بیشتری جذب کند؟
مشاوره یک فرآیند رشدی است که از طریق آن به اشخاص کمک میشود تا اهداف خود را مشخص کنند و بتوانند در راستای رسیدن به اهداف، تصمیمگیری های مناسبی داشته باشند و مسائل مختلف فردی یا اجتماعی یا شغلی و یا تحصیلی خود را حل کنند و مشاوره کسی است که به دغدغه و دل مشغولی افراد گوش میدهد و به آنها کمک میکند تا به درک بهتری نسبت به مشکل خود برسند و بتوانند به راحتی و با کارآمدی بیشتری با مشکلات خود برخورد کنند.
تاکنون برای همه ی ما پیش آمده که مشکلات و مسائلی در زندگیمان به وجود آمده است و به دلیل محدود بودن دانش ما و تجربیات ما به همفکری با دیگران نیاز پیدا کردهایم، در واقع باید بگوییم که هیچ فردی نمیتواند ادعا کند که از رخ دادن بحرانهای مختلف در زندگیاش به طور کامل مصون است زیرا حتی باثباتترین افراد نیز گاهی از بحرانهای عاطفی مصون نیستند، تغییرات و تحولاتی که در زندگی رخ میدهند مانند ازدواج، بیماری، از دست دادن یک عزیز، ورشکستگی، انتخاب شغل، قبولی در دانشگاه گاهی ما را دچار استرس و اضطراب و تردید و نگرانی می کنند و قدرت تصمیمگیری درست را از ما میگیرند و نمیتوانیم راه درست را پیدا کنیم اینجا است که اهمیت وجود مشاوران آشکار میشود، مشاوره رابطه ای بین دو نفر است که یک طرف این رابطه فردی است که با یک سری مسائل و مشکلات و عادت های اشتباه رو به رو است و برای حل این مسائل و مشکلات و ترک عادت های بد نیاز به کمک دارد و طرف دیگر فردی است که در زمینه های مختلف از جمله روانشناسی و رفتاری، اجتماعی، اقتصادی، مالی، شغلی و غیره تخصص و مهارت دارد.
برحسب مشکل و مسئلهای که در زندگی فرد ایجاد شده است مشاوران مختلفی وجود دارند، مشاوران روانشناسی کمک میکنند تا افراد از بحران های روحی و روانی مثل جدایی به سلامتی عبور کنند، مشاوران شغلی و کسب و کار کمک می کنند تا افراد در بحران های شغلی مثل انتخاب شغل مناسب، تغییر شغل و مشکلات شغلی به راحتی تصمیمهای درستی را بگیرند، مشاوران خانواده و ازدواج در زمینهی انتخاب همسر و تربیت فرزندان و حل اختلافات خانوادگی کمک میکنند، مشاوران اقتصادی به افراد کمک میکنند تا راحتتر نیازهای مالی خود را برطرف کنند و راه های مختلف برای مدیریت درآمد و هزینهها را به خانوادهها و شرکتها و افراد دیگر میدهند و به آنها کمک میکنند تا از بحرانهای اقتصادی مختلف خارج شوند، مشاوران توسعه فردی کمک میکنند تا افراد خودشان را توسعه دهند یعنی اگر شخص اعتماد به نفس کمی داشته باشد یا پر از افکار منفی باشد و هیچ انگیزهای برای رشد کردن نداشته باشد این مشاوران کمک میکنند تا شخص به خودباوری برسد و برای رسیدن به خواستههایش حرکت کند، پس در جنبه های مختلف زندگی هستند مشاورانی که کارشان کمک کردن به افراد میباشد.
یک مشاور هر چه در کارش موفقتر باشد یعنی هر چه دیگران او را مشاور خوبی بدانند و برچسب مشاور خوب را به او بدهند قطعا مراجعهکنندهی بیشتری خواهد داشت، پس یک مشاور قبل از هر چیز باید یک مشاور خوب باشد تا بتواند مشتری بیشتری داشته باشد، اما یک مشاور چه مهارت هایی باید بلد باشد تا مشتریانش او را یک مشاور خوب بدانند؟ یک مشاور خوب باید مهارت ارتباطی فوقالعادهایی داشته باشد، باید حین مشاوره خودش را در جای مخاطب قرار دهد و شرایط را از دید مخاطب ببیند و احساسات مخاطبش را به خوبی درک کند، باید با صبر به حرفهای مخاطبش گوش کند یعنی یک مشاور بیشتر از آن که حرف بزند باید گوش بدهد و نسبت به حرفهای مخاطبش واکنشهای احساسی مناسبی بروز دهد نه اینکه خشک باشد، در طول مشاوره به هیچ عنوان نباید مخاطبش را مورد قضاوت قرار دهد بلکه باید دلسوز مراجعهکننده باشد و رابطهای دوستانه را به وجود آورد تا مخاطب بتواند به راحتی به او اعتماد کند و حتما باید رازدار مخاطبش باشد و یک مشاور خوب باید مدام خودش را به روز کند که لازمهی آن مطالعه است و در نهایت زمانی که مشاور خودش را مجهز به این مهارتها کرده باشد با علم و دانش و تخصصی که دارد میتواند مشکل اصلی مخاطبش را پیدا کند و بهترین راهحل را ارائه دهد.
یک مشاور علاوه بر آنکه باید مهارتهای برقراری یک ارتباط خوب را بداند و بتواند مشکل مخاطبش را پیدا کند و آن را به بهترین شکل ممکن حل کند، باید مانند تمام کسب و کارها برای شغلش بازاریابی کند تا در بین رقبایش که دیگر مشاوران هستند به موفقیت برسد، اگر شمایی که در حال خواندن این مقاله هستید یک مشاور هستید باید حواستان باشد که برای مجموعهی کاری خود افراد شایسته را استخدام کنید زیرا اولین برخورد مخاطب شما با پرنسل یا همان کارمندان شما است پس انتخاب پرسنل کاری شما بسیار اهمیت دارد، هدف اصلی شما باید راضی کردن مخاطبانتان باشد زیرا اگر مخاطب یا همان مراجعهکننده از شما ناراضی باشد میتواند مانعی برای مراجعه افراد دیگر به سمت شما باشد، در واقع تاثیر حرف مشتری راضی از کسب و کار شما چندین برابر انواع تبلیغات دیگر است پس تمام تلاش خودتان را به کار گیرید تا مشتری از شما راضی باشد، به مشتریان خود خدمات پس از فروش خاصی را ارائه دهید و ارتباط با مشتری خود را به هیچ عنوان قطع نکنید، حتما خندهرو باشید و یک رابطهی دوستانه و صادقانه با مشتریان برقرار کنید زیرا شما با یک انسان در ارتباط هستید نه یک مجسمه، برای بسیاری از کسب و کارهایی که خدماتی ارائه میدهند مانند مشاوران و مدرسان یکی از بهترین مکانها برای تماس و ایجاد ارتباط با مشتریان شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام، فیسبوک، لینکدین هستند یک مشاور به راحتی میتواند از طریق این شبکهها با مشتریان تعامل داشته باشد و صحبت کند، برای خود یک سایت طراحی کنید و یک بخشی را به پرسیدن سوالات و انتقادات افراد اختصاص دهید، برگزاری انواع وبینارها را فراموش نکنید زیرا میتوانند در جذب مشتری برای شما بسیار مفید باشند، برگزاری وبینار در حوزه ی تخصصی شما باعث میشود که شما شناختهتر شوید و راه ارتباطی مردم با شما بیشتر شود، یا اینکه میتوانید یکی از آموزشهای خود را ضبط کنید و به صورت رایگان در سایت به فروش برسانید، اگر شما هم یک مشاور هستید و دوست دارید تا با روشهای مختلف بازاریابی برای خدمت تولیدی خود باخبر شوید و مشتری بیشتری داشته باشید، میتوانید از طریق تماس با شماره تلفن 09217153044با مشاور بازاریابی ما در ارتباط باشید.